Aldrig mer andrahand

Nu! Nu är jag hemma efter helgen :) Spenderat nästintill hela helgen med fermarna och co. Igår kväll skulle vi egentligen dricka lite alkoholhaltliga drycker tillsammans med Hultan och Ida. Ingen av mig, manda eller malaya (Maria) var speciellt sugna på utgång utan vi ändrade våra planer på trikken hem från shoppingturen och stannade hela kvällen på göteborgsgata. Vi spelade kort, det var vi tre brudar + sociala Edström. Mange och Jeppe låg inne på rummet och klickade ;) 

Vi hade det så trevligt med massa skratt och en väldigt stor skål med godis!
Idag fick vi äntligen ut killarna och hela gänget drog oss ner till Grönland, knackade på hos Hultan som imulsivt satte på sig jackan och följde med oss. Vi gick den underbart fina rundan i skogen och fick andas in lite friskt syre.
 
Tjejerna följde sedan med hem till Hultan och drack kaffe, och småpratade lite. Manda och Malaya drar medans jag och Hultan drar till Karine och blir bjudna på hemlagad pizza och tittade på Modern family. Jag trodde jag skulle på quiz men mitt sms fick inget svar tillbaka från Tuvan, så mysig hemmakväll blev det :) Klagar inte!
 
Karine berättade fruktansvärda historier som fick mig att tappa hakan. Jag väljer att försöka återberätta en.
VÄGGLÖSS..!
Hon hade drabbats av det för ca ett år sen, hon sa att det var den mest hemska delen av sitt liv och satte stor press på det psykiska. Jag hade ingen aning om vad detta kunde göra med ens liv. Hon fick packa ner allting hon ägde och hade i lägenheten och skicka på frysning, ingenting kunde hon andvända. Hon fick bli hemlös då hon under tre månader inte kunde vista sig i sin lägenhet, fick bo hos olika vänner natt till natt. Hon levde i en liten ryggsäck där det låg endast det nödvändigaste. Vägglöss blir ett mer och mer allvarligare probelm och hela världen är lika drabbad. Det är  vanligt på Gröland där det är väldigt mångkulturellt. Folk drar med sig det från andra länder, fattiga städer, slumomården och det sprider sig vidare. Det kan sitta i en möbel du handlar på second hand, överallt! Och det värsta av allt, du vill bli av med dom och måste då förgifta dom. De söker sig till värme vilket du sprider, du måste sova i lägenheten till en början då det är dig de drar sig till, de älskar dina sängkläder! Om jag förstod det hela rätt det vill säga, så får dom i sig sitt gift på det viset, hängde inte riktigt med där på slutet. Men jag som älskar att handla andrahands prylar då det känns bra att återanvända kläder och det är dessutom billigare kommer nu aldrig att våga göra det igen, detta vill itne jag ska bli min berättelse.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0