Hej Lingonveckan

Tänkte jag kanske skulle börja blogga igen? Med min nya lilla dator tar allt inte så lång tid som det gjorde med den gamla sophögen :)

Tänkte att jag skulle börja min nya bloggkarriär med att berätta lite om Paris. Åh Paris, jag får rsyningar bara jag tänker på det. Känns som att vi gjorde det mesta i Paris som går att göra. Det var den mest händelserika veckan på riktigt länge!
 
Första dagen, vi besökte Eifelltornet, och det var så himla maffigt! Jag trodde verkligen inte det skulle vara så häfitgt som det faktiskt var!



Här är vi allihopa, förutom Kristin som tar bilden :) Visst ser vi alla otroligt lyckliga och glada ut :D Förutom Emil som är ganska van vid Eiffeltornet vid det här laget. haha.

Andra dagen, vi besökte Disneyworld, och det var verkligen en hel värld upopbyggd. Säkert lika stort som kallinge, eller större. Detta var på Moas födelsedag och hon fick nog den bästa födelsedagspresenten ever; Hon blev gratulerad av Aladin. haha, Det var nog detbästa jag någonsin vart med om och det kommer hända igen!





Tredje dagen, Notre Dame, så häftigt! Så storslaget! Vi var inne i Kyrkan men var aldrig uppe i den, vi köade ca två timmar och insåg att kön knappt hade rört på sig, så vi gav upp. För längelänge sen så skulle de riva byggnaden, den gjorde liksom ingen nytta, men sen skrev Victor Hugo Ringaren i Notre Dome och återupplivade kyrkan och idag är det en stor turist attraktion!



Senare på kvällen besökte vi Montmatre, det lilla samhället. Och gud vad jag trivdes där! Musikaliska gator, massa mysiga cafeer och barer, just den dagen åt jag tre stycken olika glassar. haha, man var ju tvungen att pröva alla dess sorter och smaker och varje nytt ställe man kom till, allt såg ju så gott ut! Vi satt och drack rött på cafeet där Amelie från Montmatre spelades in,bla det caffet. Så häftigt*! Jag som älskar den filmen :)




Precis vid Montmatre ligger Sacre coeur! Ännu en Kyrka, där jag inte fick komma in för jag ahde för korta shorts¨ansåg dom. Men folk som hade kortare shorts gick ut och in, diskriminering! haha. skit samma, Men jag fick iaf sitta utanför med hela Paris framför mig. Det var så vackert!




Och vid Montmatre låg också Moulin Rouge, så då stor vi utanför och tittade på det också. Vi kände att vi inte skulle lägga en hel kväll där för det var så mycket annat som också skulle göras, och det kostade ca 1000 lappen, så vi prioriterade annat helt enkelt :)



Fjärde dagen, Versailles, åh Versailles <3 Dit vill jag verkligen återvända, super häftigt! Mest förälskad blev vi allihopa i trädgården. Så vackert. Bara tanken av alla Kungar ochDrottningar som vandrat där gjorde mig lite yr.



Marie Antoinetts kammare.



Moa och jag i spegelsalen :)





Och ännu en dag/ kväll vid Eiffeltornet!




Näst sista dagen, besökte vi Louvren och Mona Lisa :)

Det ända coola men Louvren , för mig som inte är så jätte intreserad av konst, var ju Mona Lisa, när jag ahde sett henne var jag nöjd och kunde åka hem kände jag, haha.



Jag tror det hade varit lite mer intresant ifall man hade kunnat lite mer bakgrund om alla målningar och skulpturer.



På flygplatsen på väg hem :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0